Zittend bewegen

Bewegen terwijl je gehandicapt bent is niet minder dynamisch dan bewegen zonder beperking. Zo is er berekend dat een gemiddelde rolstoeler een paar duizend armbewegingen per dag uitvoert. Sporten is goed voor mensen zonder en mensen met een lichamelijke beperking. 

Het regelmatig bewegen is goed voor het zelfvertrouwen, het opdoen van sociale contacten en voor de acceptatie van een handicap. Het is wel zaak dat je ervoor moet waken dat je het lichaam niet overbelast.

Het goed gebruikmaken van een rolstoel is al een kunst op zich. Zo kun je beter leren bewegen door aan sport te gaan doen. Een sportrolstoel is anders dan een stoel voor algemeen, dagelijks gebruik. Zo is de eerste altijd op maat gemaakt en aangepast aan de vereisten van de te beoefenen sport. Over het algemeen zijn ze ongemakkelijk als je er langere tijd in moet zitten.

Beweeglijke sport

Wanneer het een beweeglijke sport is dan dient het frame kort te zijn en de voorwielen klein, zodat de wendbaarheid groot is. De buizen zijn over het algemeen niet te zwaar, het betreft dan ook meestal een lichtgewicht rolstoel

Bij een sport waarin het draait om de snelheid wordt een lang frame met één groot voorwiel gebruikt. Er is eigenlijk weinig steun in je rug en je benen zitten tegen elkaar.

Als je in een rolstoel zit, dan weet je over het algemeen hoe je op een zittende manier gezond blijft. Zo geven spelers van de Nederlandse rolstoelbasketbalploeg clinics bij bedrijven. Zij geven het kantoorpersoneel tips over hoe je goed zit en beweegt op kantoor. Wat dat betreft loopt de grens tussen validen en minder validen door elkaar heen.

Regelmatig bewegen

Te lang zitten is voor iedereen een probleem. Als je niet aan een rolstoel gebonden bent, dan is dat relatief gemakkelijk als je ook staand je werkzaamheden kunt uitvoeren. Als je wel in een rolstoel zit, dan bestaan er speciale kussens die de doorstroming bevorderen. Er zijn meestal ook aanpassingen aan de stoel mogelijk die het zitten vergemakkelijken.

De beste manier om gezond te blijven is toch wel het regelmatig bewegen. Niet iedereen hoeft een topsporter te zijn, maar ook in de rolstoel zijn er manieren om je spieren te trainen. Er kan worden gewerkt met weerstandsbanden, maar afhankelijk van je gesteldheid kun je ook met gewichten en apparaten werken.

Er is ook de mogelijkheid om op een atletiekbaan te trainen, waarbij voornamelijk de armspieren het werk doen, maar waar tevens je hart in goede conditie blijft. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit, want iedere beweging is goed. Zeker als je het met plezier doet.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *