Burn out: therapie en andere dingen die je kunt doen

Burn out Therapie

Het woord burn out is gelukkig al steeds minder een taboe. Want hoewel het gelukkig niet veel mensen overkomt, is het wel heel vervelend wanneer het gebeurt. Een burn out kan ervoor zorgen dat je maanden of zelfs jaren niet goed kunt functioneren en het heeft zowel lichamelijk als psychisch een hoop gevolgen. Burn out therapie is dan zeker aan te raden, maar er zijn meer dingen die je kunt doen. Therapie is fijn maar de wachtlijsten zijn lang en particulier hulp zoeken is duur. Toch zijn er een aantal dingen die je zelf kunt doen om het makkelijker te maken.

Overleg met je werkgever

Hoe moeilijk het ook is, je werkgever moet op de hoogte zijn van je situatie. Hij of zij kan dan met je meedenken en eventueel iets meer vrije tijd plannen. Het is niet gek dat je bang bent dat het consequenties gaat hebben, maar het is in deze even belangrijk om te kiezen voor je eigen gezondheid. Dat is iets dat voor moet gaan in elke situatie, en zeker als je een burn out hebt.

Burn out Therapie

Zoek rust op

Veel mensen hebben baat bij afstand nemen van de drukte van het leven. Dat wil zeggen sociale verplichtingen maar ook overvolle winkels en drukke feestjes. Neem afstand en ga bij voorkeur de natuur in. Veel mensen zweren bijvoorbeeld bij het maken van wandelingen. De rust van de natuur en de frisse lucht kunnen je alleen maar goed doen. Begin met een paar keer per week een korte wandeling en bouw op naar een regelmatige gewoonte van wandelen. Zo word je nog fitter ook en een fit lijf kan makkelijker helen van allerlei andere kwalen, zoals dus die burn out. Geef jezelf rust maar wees vooral ook fysiek actief.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *